Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Aasta betoonehitis - Ülemiste liiklussõlm!

Eesti Betooniühing, Kn,      19. märts 2014

Eriauhinnad Lasnamäe õigeusukirikule ning Jõhvi viaduktile.
 


Eesti Betooniühing kuulutas betoonipäeval, 13. märtsil Tallinna Ülikoolis välja konkursi „Aasta Betoonehitis 2013" võitjad.

Aasta betoonehitise aunimetuse teenisid Ülemiste liiklussõlme rekonstrueerimistööd. Kesknädalal on eriline heameel märkida, et see suur töö (mida korduvalt on nimetatud ka sajandi suurehituseks Tallinnas) tehti ära keskerakondliku linnavalitsuse juhtimisel. Mäletatavasti käis kogu selle liiklussõlme ehitamise ajal suur poliitiline sõda riigivalitsusega, kes taaskord ei soovinud „Savisaare ehitusele" omalt poolt õlga alla panna.


Ülemiste sõlm tõi kaasa konkursi peaauhinna, mis läks peaprojekteerijale AS-ile K-Projekt. Tellija auhinna sai Tallinna Kommunaalamet; konstruktori auhinna - OÜ Estkonsult ja OÜ Järelpinge Inseneribüroo; ehitaja auhinna - AS Merko Ehitus Eesti, AS Ehitusfirma Rand ja Tuulberg; betooni auhinna - AS Betoonimeister, AS Rudus;

raketise auhinna - AS Peri, OÜ Doka Eesti.


Ülemiste liiklussõlm on Eesti oludes mastaapne ja keeruline infraehitus - Eesti võimsaim ristmikulahendus, mis loob eeldused Ülemiste kujunemiseks Tallinna ja Eesti olulisimaks transpordisõlmeks (Rail Baltic, tramm lennujaama jne).


Ehituslikult oli Ülemiste liiklussõlme keerukaim osa 680-meetrine sõiduteetunnel, millest 320 meetrit on maa-alust suletud osa. Tunneli rajamine nõudis pidevat töötamist kõrge pinnaveetasemega tsoonis ning kõige sügavamas kohas mindi ligi 16 meetrit allapoole Ülemiste järve pinda.


Ülemiste liiklussõlme oluline osa on ka 150-meetrine viadukt. Sild on rajatud muutuva kõrgusega karpristlõikega raudbetoontaladele, mis on pingestatud järeltõmmatud pingearmatuuriga.


Žürii esimees Aadu Kana ütles meediale saadetud pressiteates: „Mis meile väga meeldib - betoonitööd on väga head! Väga ilusad kvaliteetsed betoonpinnad. Ja seda väga keerulistes ehitustingimustes. Ülemiste liiklussõlme puhul näeme kujukalt, kui asendamatu on betoon kaasaegses ehitusmaailmas."


Lisaks Ülemiste liiklussõlmele sai eriauhinna projektijuht ja ehitaja Vladimir Issakov (ISA Group OÜ) asjatundliku ja läbimõeldud betoonehituse tööde juhtimise eest Jumalaema „Kiirestikuulja" ikooni õigeusukirikus Lasnamäel. Siinkohal selgus ka laiemale avalikkusele ehk teadmata tõsiasi, et algselt oli kirik kavandatud tellishoonena. Kuid žürii kommenteeris: „Tänu kiriku ehitusjuhi Vladimir Issakovi ettenägelikkusele, põhjendamis- ja veenmisoskusele võtsid tellijad vastu ainuvõimaliku otsuse - hoone tuleb ehitada betoonist. Nagu hiljem selgus, oli see vägagi mõistlik otsus - neli korda tuli rahapuudusel ehitus seisma panna, s.t konserveerida. Kokku kestis kiriku ehitamine 8 aastat."

 

Aadu Kana lisas omalt poolt: „Võib vaid ette kujutada, mis oleks selle ajaga ehitisest saanud, kui poleks olnud omaaegset õiget otsust - betoon!"


Eriauhinna ehitajale sai ka AS Teede REV-2 Jõhvi viadukti kui arhitektuurselt ja insenerlikult hea lahenduse sümpaatseks rajatiseks vormimise eest.


Konkurss „Aasta Betoonehitis" korraldati 14. korda. Selline võistlus aitab tutvustada betooni rohkeid kasutusvõimalusi ning tunnustada neid inimesi, kes oma ideede rakendamiseks kasutavad seda kodumaist ehitusmaterjali.


Lõpetuseks meenutab Kesknädal, et kui Ülemistel valminud suurejooneline ristmik oktoobris 2013 avati, suunas kogu Eesti peavoolumeedia oma põhitähelepanu avamispidustustele ja selles esinenud naljakale Ülemiste vanakesele, aga mitte ehituslikule suursaavutusele.


Täna võib Ülemiste vanakest pidada taas järvevoogudesse kadunuks, aga hiidristmik jääb tallinlasi ja mujalt teelisi teenindama aastakümneid.


Eesti Betooniühing, Kn


[fotoallkiri]    SUUR KINGITUS AUTOJUHTIDELE: Kui autojuhid Tallinnas kipuvad virisema, justkui eelistaks linnavalitsus ühistransporti ja jalgrattaid autodele, siis Ülemiste ristmik tõestab vastupidist.



Viimati muudetud: 19.03.2014
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail